Konsultationen og ventetid

Konsultationen

En konsultation varer typisk 15 minutter. Eneste undtagelse til dette kan være udfyldelse af visse former for attester, hvorfor tidsbestilling til dette altid skal foregå via sekretær/sygeplejerske.

Det er altid godt at have forberedt, hvad det er du vil tale med lægen om. Fortæl dette til lægen i starten af konsultation. Forsøg at have én eller to problemstillinger per konsultationen. Lægen er dermed forberedt og kan bedre løse dit problem. Det kan være vanskeligt at løse 3 eller 4 problemer på 15 minutter, uden at det går ud over kvaliteten.

Nogle problemer kan hænge naturligt sammen f.eks. sukkersyge og blodtryk, mens andre bedst behandles hver for sig, f.eks rygsmerter og hududslet.

Hvis du har flere problemer, så lav evt. flere aftaler, det øger kvaliteten af vores arbejde.

Ventetid

Vi vil meget gerne undgå ventetid – det generer både os og brugerne af Lægehuset. Vi kan desværre ikke helt udrydde dette. Det skyldes:

  • Nogle konsultationer er vi nødt til at forlænge, hvis et problem viser sig at være alvorligere end først antaget.
  • Vi er forpligtet til at tilse akutte patienter og især akut syge børn har en vis fortrinsret – det håber vi at alle har forståelse for.
  • Nogle gange skal vi hjælpe en kollega med at løse et problem.

Derfor:

Tiderne er at betragte som “ca.-tider”.

Hvis du har ventet mere end 15-20 minutter er du velkommen til at kontakte personalet, ligesom vi forsøger at orientere, hvis der er større forsinkelser.

Du kan også selv hjælpe med at nedbringe ventetiden:

  • Vær forberedt på det du vil tale med lægen om, og fortæl det til lægen fra starten af.
  • Forvent ikke at vi kan løse 4-5 forskellige helbredsproblemer på 15 minutter.
  • Del dine problemer op i mindre dele.